úterý 7. března 2017

Jak (ne)vyfotit letící vážku

Jak vyfotit letící vážku? Pravý fotograf prosedí hodiny u vody, než ji zachytí tak nějak nerozmazanou. A potřebuje citlivou zrcadlovku. Ale grafik postupuje jinak...


Grafik vezme Photoshop a fotku sedící vážky (což není problém vyfotit i s kompaktem) a posadí ji do vzduchu. A zde malý tutoriál s postupem.

Otevřeme ve Photoshopu fotku pozadí. Dále otevřeme fotku vážky a zkopírujeme ji jako novou vrstvu nad vrstvu pozadí (Ctrl+A vybere fotku vážky, Ctrl+C ji zkopíruje do schránky, přepneme se do obrázku pozadí a s Ctrl+V ji vložíme jako novou vrstvu).

Označíme zhruba vážku v obrázku - lze k tomu dobře využít funkci "Rychlý výběr" ("Quick Selection"), kterou lze "vymalovat" vybranou plochu vážky. Pokud potřebujeme odznačit nechtěně označenou část, uděláme to současným držením Alt. Detaily jako nohy teď zatím nebudeme dělat. Máme-li jednobarevné pozadí, může být efektivnější označit naopak pozadí a výběr pak invertovat (Ctrl+Shift+I). Výsledně dostaneme asi takový obrys:

Pozn.: Jinou alternativou bývá ohraničení obrysu objektu obrysovým perem a křivkami, vhodnější pokud se jedná o pravidelné hrany.

Nyní výběr upřesníme a to nejlépe v režimu rychlé masky. Na rychlou masku se přepneme klávesou Q nebo ikonkou dole v panelu nástrojů. V režimu rychlé masky se zobrazí červeně ty části obrazu, které nebudou vybrané. Výběr upřesňujeme malováním štětcem do obrazu - bílá barva obraz vybere (bude normálně barevný), černá barva výběr zruší (obraz zčervená). Tenkým štětcem tentokrát označíme i nohy vážky a případně i nějaké silnější chlupy. Během malování se přepínáme mezi černou a bílou barvou klávesou X. Případně klávesou Q můžeme režim rychlé masky vypínat a zapínat, pokud se potřebujeme podívat na původní obraz.

Po upřesnění výběru se přepneme klávesou Q do normálního režimu (opět se zobrazí obrysová čára výběru) a výběr převedeme na masku - a to v okně vrstev pomocí tlačítka "Přidat masku vrstvy" ("Add layer mask"). Nevybrané části obrazu se skryjí a vážka se zobrazí na novém pozadí.

Maska určuje, ve kterém místě uvidíme vážku (bílá barva) a ve kterém pozadí (černá barva). Proti jednoduchému odmazávání obrazu má výhodu, že viditelné body můžeme snadno opět i přidávat. Obrys vážky je zatím hrbolatý a na okrajích místy zůstalo původní pozadí (zelená tráva).

Další upřesnění hran obrazu přenecháme Photoshopu. Klikneme pravým tlačítkem myši na masku a v menu zvolíme "Zpřesnit okraje" ("Refine Mask"). V této funkci umí Photoshop vyhledat a upřesnit okraje obrazu. Nejdůležitější je táhlo "Poloměr" ("Radius"). Táhlo udává šířku tolerance, do jaké vzdálenosti od hrany výběru bude Photoshop hledat hranu obrazu. Táhlo nastavíme tak, aby se hrany upřesnily, ale aby ještě nemizely detaily (např. nohy vážky). Během nastavování můžeme obraz přepínat volbou "Zobrazení" ("View"), např. pomocí zkratkových kláves: "M" zobrazí ořezaný výsledek, "R" je původní neořezaný obraz. Přepínačem "Zobrazit Poloměr" ("Show Radius") si zobrazíme detekční čáru. Detekční oblast můžeme rozšířit malováním do obrazu (návrat posledního kreslení Ctrl+Z). To je vhodné obzvláště u chlupů vážky. Tímto způsobem můžeme k obrazu přidávat chlupy, vlasy či srst, což by se nám jinými prostředky špatně dosahovalo.

Nyní je obraz již poměrně přesný a můžeme upřesňovat poslední detaily. Malováním do masky korigujeme, která místa se zobrazí a která skryjí. Ve vrstvách musí být vybraný obrázek masky (ohraničující rámeček kolem něj). Malujeme černým a bílým štětcem, mezi barvami se přepínáme klávesou X.

Pokud někde na hranách zůstal nazelenalý odstín původního pozadí, opravíme to v obraze - přepneme výběr na ikonu vrstvy původního obrazu (označí se rámečkem), vybereme černý štětec, mód kreslení zvolíme "Barva" ("Color") a štětcem přetahujeme barevné hrany. Tím odstraníme barevný nádech hran, šedý odstín už nebude rušivý.

Další vylepšení uděláme s křídly. Křídla potřebují trochu zprůhlednit, aby přes ně prosvítalo pozadí. To uděláme tak, že přepneme výběr opět na masku vrstvy, zvolíme černý štětec s velmi nízkým krytím a jemným ztmavením masky některých částí křídel zajistíme jejich částečné zprůhlednění.

Aby pohyb vážky vypadal přirozeněji, přidáme ještě roztažená křídla, aby bylo patrné že letí (vážka má 2 páry křídel). Máme-li vybranou vrstvu s obrazem vážky, vrstvu zduplikujeme klávesami Ctrl+J. Vytvoří se kopie vrstvy i s maskou. Na masce kopie zvolíme pravým tlačítkem myši volbu "Aplikovat masku vrstvy" ("Apply layer mask"), čímž se obraz vážky ořízne.

Abychom získali obraz křídla, tak v této fázi bude nejjednodušší, když vážku prostě odmažeme. Vypneme viditelnost původní vrstvy s vážkou (aby nás obraz nemátl), vybereme gumu-štětec a odmazáním těla vážky (ve vrstvě kopie) získáme samotné křídlo. Opět zapneme viditelnost vážky. S vybranou vrstvou křídla zvolíme úpravu transformací - otáčení. Křídlo otočíme do nějaké rozumnější polohy, přesuneme pod vrstvu s vážkou a snížením krytí ho trochu zprůhledníme, aby vypadalo jako vnitřní křídlo. Výsledek:

Obraz samozřejmě není úplně přesný - vážka mívá při letu nohy složené pod sebou a křídla při letu vypadají jinak - ale kolik lidí vidělo fotku letící vážky a ví jak to správně má být? :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat